آشنا آنلاین

آشنا آنلاین

آشنا آنلاین

آشنا آنلاین

پایان نامه زندگی دکتر قیصر امین پور و تحوّلات اجتماعی در سه دهه ی شعر ایشان

چکیده

این مجموعه شامل مطالبی پیرامون زندگی دکتر قیصر امین پور و تحوّلات اجتماعی در سه دهه ی شعر ایشان ( ۱۳۶۴-۱۳۵۷ ) ، ( ۱۳۷۵-۱۳۶۴ ) ، ( ۱۳۸۵-۱۳۸۰ ) مورد بحث و برّرسی قرار گرفته است هدف از این تحقیق : شناخت افکار ایدئولوژیکی شاعر ، آشنایی با تعهّدات اخلاقی و اجتماعی ، مردم گرایی و انسان گرایی شاعر ، احتراز شاعر از گروه ها و دسته های دوره ای شناخت ، شخصیّت علمی و آکادمیک ایشان به عنوان استاد دانشگاه و نگاهی به بُعد روان شناسی شاعر در سرودن هر اثر می باشد .

روش تحقیق برای رسیدن به هدف مورد نظر ، گردآوری فیش ، مطالعات کتابخانه ای و کاربرد اینترنت همراه با روش توصیف و کاربرد می باشد .

طبق تحقیقات انجام شده قیصر شاعری هم درد است که از میان توده ی مردم ظهور می کند امّا هیچگاه توده ای نمی شود . قدرت اعتراض و شکایت شاعر و شیوه ی روایی گری او در رساندن اخبار جنگ                  شایسته ی تحسین است .

او خود فرزند جنگ بود و تنها دیده ها را می سُرود نه شنیده ها را .

او از ابتدا شاعر انقلاب و دفاع مقدّس بود و در میانه ی عمر تبدیل به شاعری از جنس مردم گشت و سرانجام به دنبال خویشتن خویش می گشت تا نیمه ی پنهای خویش را کشف و جوابی برای سؤال های فلسفی خویش بیاید و سرانجام از دور ، دستی بر آتش رساند و عارفی عاشق گونه در لباس عرفانی ظاهر شد . او بی تفاوت بود ، بی تفاوت به زر و زور ، بی تفاوت به ریاکاری و نمایش مردم و بی تفاوت به خودش .          آن زمان که خود را شناخت خود را به خدایش باخت و با هجرت از این دنیا ساخت .

فهرست مطالب

مقدّمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

اهمیّت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲

اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲

روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳

پیشینه ی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳

فصل اوّل : تعریف نقد

۱-۱ نقد چیست ؟……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴

۲-۱ نقد ادبی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷

۳-۱ نقد ادبی ایران و جهان………………………………………………………………………………………………………………… ۹

پی نوشت های فصل اوّل…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹

فصل دوّم : معرّفی قیصر امین پور

۱-۲ زندگی نامه ی قیصر امین پور……………………………………………………………………………………………………. ۲۰

۲-۲ دوره ی اوّل شاعری قیصر ( دهه ی اوّل )………………………………………………………………………………… ۲۳

۳-۲ دوره ی دوّم شاعری قیصر ( دهه ی دوّم )……………………………………………………………………………….. ۴۵

۴-۲ دوران سوّم شاعری قیصر ( دهه ی سوّم )……………………………………………………………………………….. ۵۳

۵-۲ دوران کمال شاعر………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۹

۶-۲ اوضاع سیاسی و اجتماعی در دهه ی اوّل………………………………………………………………………………… ۶۶

۷-۲ تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی بر ادبیّات………………………………………………………………………………… ۷۰

۸-۲ شعر مقاومت و ویژگی های آن …………………………………………………………………………………………………. ۷۴

۹-۲ قیصر و شعر مقاومت…………………………………………………………………………………………………………………… ۸۱

۱۰-۲شعر آیینی و ویژگی های آن……………………………………………………………………………………………………. ۸۷

۱۱-۲ قیصر و شعر آیینی…………………………………………………………………………………………………………………… ۹۱

۱۲-۲ تحوّل در شعر قیصر………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۸

۱۳-۲ تحوّل در قالب و فرم ( فضای بیرونی شعر )…………………………………………………………………………… ۱۰۳

۱۴-۲ تحوّل در محتوا و مضمون ( فضای درونی شهر )…………………………………………………………………… ۱۱۲

پی نوشت های فصل دوّم………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۳

فصل سوّم : ویژگی های سبکی شاعر

۱-۳ لغات و ترکیبات…………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۴

۲-۳ کنایه ها و اصلاحات عامیانه در شعر…………………………………………………………………………………………. ۱۸۲

۳-۳ طنزهای با محتوا…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۹۹

۴-۳ گوناگونی موضوعات…………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱۰

۵-۳ مضمون بکر………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۳

۶-۳ وزن ریتمیک در شعر………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۷۹

۷-۳ استفاده از قالب های مُدرن………………………………………………………………………………………………………… ۲۸۳

۸-۳ استفاده از آیات و روایات…………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۰

۹-۳ نحوه ی نگرش…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۹۹

۱۰-۳ نوستالوژی در شعر قیصر………………………………………………………………………………………………………….. ۳۰۶

۱۱-۳ اگزیستانسیالیستی دینی در شعر قیصر………………………………………………………………………………….. ۳۱۵

۱۲-۳ عینیّت و ذهنیّت در شعر قیصر………………………………………………………………………………………………. ۳۲۲

پی نوشت های فصل سوّم………………………………………………………………………………………………………………. ۳۲۸

فصل چهارم : صور خیال در شعر قیصر

۱-۴ استعاره و تشبیه در شعر قیصر…………………………………………………………………………………………………… ۳۲۹

۲-۴ تکرار در شعر قیصر……………………………………………………………………………………………………………………… ۳۳۸

۳-۴ تکرار در مجموعه ی تنفّس صبح و در کوچه آفتاب……………………………………………………………….. ۳۳۸

۴-۴ تکرار در مجموعه ی آینه های ناگهان………………………………………………………………………………………. ۳۴۲

۵-۴ تکرار در مجموعه ی گلهای………………………………………………………………………………………………………… ۳۵۳

۶-۴- تکرار در مجموعه ی دستور زبان عشق…………………………………………………………………………………… ۳۵۸

۷-۴ تکرار آوایی در شعر قیصر…………………………………………………………………………………………………………… ۳۶۱

۸-۴ ایهام و لکنت آرایی ایهام در شعر قیصر…………………………………………………………………………………….. ۳۷۹

۹-۴ تضمین در شعر قیصر…………………………………………………………………………………………………………………. ۳۸۹

۱۰-۴ عنصر رنگ آمیزی در شعر قیصر…………………………………………………………………………………………….. ۳۹۷

پی نوشت های فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………………… ۴۱۸

فصل پنجم : مقایسه ی شعر قیصر با سهراب

۱-۵ سهراب سپهری……………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱۹

۲-۵ اختلاف اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب…………………………………………………………………….. ۴۲۶

۳-۵ اشتراک اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب…………………………………………………………………….. ۴۳۷

۴-۵ مقایسه ی کاربرد وزن در اشعار سهراب و قیصر……………………………………………………………………….. ۴۴۱

۵- ۵ مشترکات در حوزه ی زبان قیصر و سهراب…………………………………………………………………………….. ۴۴۹

۶-۵ اشتراک مضامین در اشعار قیصر و معاصرانش………………………………………………………………………….. ۴۵۳

پی نوشت های فصل پنجم…………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶۴

نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۶۵

فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴۶۶

فهرست مقاله ها…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۶۸

پیوست ها

چکیده ی انگلیسی پایان نامه

دانلود فایل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.